Hirdetés

A veszprémi városvezetés támogatásával rendez Marton László

A veszprémi városvezetés támogatásával rendez Marton László

2019. január 29. - 11:00

 

„Ketten ültünk ott, és egyszer csak azt vettem észre, hogy odahúzza a fejemet a nemi szervéhez és erővel ott tartja. Orális szexről beszélhetünk, igen. Azt hiszem, neki ez okozott valami perverz örömet, hogy ott volt egy kiszolgáltatott lány, aki valamit csinált vele, miközben ő nézheti a saját rendezését.” Részlet Marton László egyik áldozatának beszámolójából 2017 őszén. „A városvezetés is támogatásáról biztosított  (…) még inkább megerősödik bennem az érzés, hogy minden szempontból jó döntést hoztam, és emberileg is azt gondolom, hogy nem tehettünk másképp.” Részlet Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatójának a napokban tett nyilatkozatából a zaklatási botrányba belebukott (?) rendező veszprémi munkáiról. Kár, hogy a fideszesek nőügyekkel nem foglalkoznak. Néha nem ártana.

Marton László. Forrás: wikipédia

Hirdetés

Molière Tartuffe című vígjátékát és Márai Sándor Hallgatni akartam című művét állítja színpadra Veszprémben Marton László, alig másfél évvel azután, hogy Sárosdi Lilla színésznő és tíz másik nő a nyilvánosság elé tárta a neves rendező addig kevésbé ismert „tevékenységét”. Az áldozatok tényleges száma ennek vélhetően a sokszorosa. A metoo mozgalom 2017 végén érte el hazánkat, a Facebookon és az interneten nők ezrei osztották meg az őket ért zaklatások, szexuális erőszak történetét. Sárosdi Lilla is ekkor írta meg, mi történt vele 18 évesen. Először még nem nevezte meg, ki volt az a rendező, aki egy barátjával több mint húsz évvel ezelőtt kocsikázni vitte. „Egy fehér BMW-ben ültem, mellettem a nagyrendező, a kedves barát a volánnál, a Margit-hídnál – sosem feledem a képet – oldalra nézek, látom a Parlamentet, és előttem a nagyrendező térdel a kocsiülésen letolt sliccel, pici löttyedt hímtagja limbál a szemem előtt. ’Puszild meg’ – hallom az instrukciót. Elsírtam magam. Nagyrendező zokon vette a hisztimet és biztatott, hogy nekik vannak ilyen fiatal barátnőik, akikkel szexelnek egy jót, lazuljak egy kicsit...”

Nem sokkal később nevesítette, hogy a történet Marton Lászlóról szólt. A rendező – a megszokott forgatókönyveknek megfelelően – előbb rágalomnak nevezte a történetet, majd később, amikor már összesen tíz nő állt elő azzal, hogy őket is zaklatta, bocsánatot kért, „ha olyat tett vagy úgy viselkedett, amivel megsértette, nehéz helyzetbe hozta” a névvel vagy név nélkül megszólalókat.

Az áldozatok közül heten a 444.hu-nak mesélték el a velük történteket. A cikkben az első és az utolsó eset között majdnem ötven év telt el, de a séma nem sokat változott: közös bennük a Vígszínházért rajongó fiatal lány, fogdosás a nézőtéren, kocsikázás a budai hegyekben, a nemi szervre szorított kéz és fej. „A hatalmi helyzetben lévő rendező a tapasztalatlan, de lelkes lányokat meginvitálja a próbáira, ahol a nézőtéren melléjük telepszik, beülteti őket a kocsijába, amivel elmennek egy elhagyatott helyre; vagy csak elhívja őket fagyizni.”

Néhány rövid idézet:

„A premier estéjén maga mellé ültetett a lépcsőre, megfogta a kezem. Na, gondoltam, kezdődik a romantika! De nem, amikor lement a fény, a kezemet ráhelyezte a nemi szervére, szorította rá. Először is sokkos állapotba kerültem, másrészt meg tudtam, hogy nem rendezhetek jelenetet a bemutató estéjén, rengetegen voltak körülöttünk, moccanni sem bírtam. Úgyhogy végig fognom kellett a nemi szervét, amíg a rendezését nézte.”

„Utána már egyedül vitt el egy gellérthegyi parkolóba. Odanyomta a fejemet a nemi szervéhez, én zavaromban egy darabig ott tartottam, aztán elvettem. Valaki közben odakiabált, hogy ’na mi van, te, már megint itt vagy’, úgyhogy kezdtem sejteni, hogy Marton gyakran járhat ide.”

A botrány nem tartott sokáig, ugyan megroppantotta a rendező karrierjét, de nem nagyon. Már 2018 tavaszán jött a hír, Marton a Rózsavölgyi Szalonban és Veszprémben, a Petőfi Színházban is rendezhet a 2018/19-es évadban. Mit rendezhet, egyenesen tárt karokkal várták a megyeszékhelyen, hogy színpadra állítsa Molière képmutatásról szóló darabját. Hogy mennyire nem érdekli őket a zaklatások története, azt jól mutatja Oberfrank Pál igazgató a kultura.hu-nak tett, a napokban megjelent nyilatkozata.

Már a cím is csodálatos, „Felelősség, lehetőség, katarzis”, de érdemes külön figyelmet szentelni a Marton Lászlóra vonatkozó résznek. A rendező veszprémi munkája kapcsán Oberfrank így beszélt: „Egy-két kérdést kaptam csupán, hogy jól átgondoltam-e a döntésem. Azok az emberek, akik fontosak számomra – illetve a fenntartó, a városvezetés is – támogatásukról biztosítottak. Ahogyan egyre előrébb haladunk a próbafolyamatban és együtt dolgozunk az előadáson, még inkább megerősödik bennem az érzés, hogy minden szempontból jó döntést hoztam, és emberileg is azt gondolom, hogy nem tehettünk másképp. Az internet világa, a mai durvuló hangnem sok embert ránt le felelőtlenül a pokolba, bárki bárkit kíméletlenül tönkretehet, ezért fokozott a felelősségünk abban is, hogy megtaláljuk a másikat, kezet nyújtsunk, és fölemeljük egymást. Mindenki hordoz sebeket, és mindnyájan Isten gyermekei vagyunk. Ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni.”

Szinte hab a tortán, hogy a Veszprémi Petőfi Színház idén is megtartja a tavaly hagyományteremtő szándékkal útjára indított Érzékenyítő Fesztivált, amelynek célja, hogy személyes, családi és társadalmi problémák színpadi bemutatásával formálják a nézők és az előadók mentalitását. A darabot az előadás után pszichológus bevonásával átbeszélik, és lehetőség van arra is, hogy a nézők megosszák saját történeteiket a jelenlévőkkel. Az idei fesztivál témái között talán elférhetne a szexuális zaklatás is, érzékenyítés terén úgy tűnik, van mit tanulni. Veszprém Európa Kulturális Fővárosa 2023.


 
Hirdetés

Friss hozzászólások