Hirdetés

Sok kérdés, kevés válasz a V-Busz ügyében

Sok kérdés, kevés válasz a V-Busz ügyében

2020. január 31. - 08:32

 

A szolgáltatás nem hibátlanul, de működik – így reagált a V-Busz ügyvezetője az ellenzéki közmeghallgatáson a helyi járatos közlekedést ért kritikákra. Az eseményen mintegy százhúszan vettek részt, hogy kifejezzék elégedetlenségüket, és úgy tűnt, ők 1,6 milliárd forintnyi önkormányzati támogatásért cserébe kevesebb hibát és jobb szolgáltatást várnak el.

Fotók: Veszpresszó

Hirdetés

Közmeghallgatáson ennyien még sosem vettek részt, és a legtöbb veszprémi lakossági fórumon is általában jóval kevesebben szoktak ott lenni, mint a csütörtök esti rendezvényen. A közel százhúsz megjelent érdeklődő mindenképpen értékelendő, akkor is, ha a V-Busz Kft.-vel kapcsolatos problémák és a felháborodás ennek többszörösét indokolta volna.

A rendezvényen Gerstmár Ferenc (LMP) elöljáróban ismertette, a szervezeti és működési szabályzat értelmében hét önkormányzati képviselő jogosult kezdeményezni a közmeghallgatás összehívását – az ellenzékiek ezt meg is tették, Veszprém polgármestere, Porga Gyula azonban nem tartotta indokoltnak a rendezvény meghirdetését. A fideszes városvezetők is ugyanígy vélekedhettek, mert biztos, ami biztos, ők sem jöttek el, gondolván, nincs itt semmi látnivaló. Maguk helyett legalább odaküldték a V-Busz ügyvezetőjét, Pálinkás Norbertet, aki kevés sikerrel és meg annál is kevesebb konkrétummal próbált reagálni a kritikákra.

Prezentációjában Hartmann Ferenc (MSZP) ellenzéki frakcióvezető ismertette röviden a V-Busz Kft. létrejöttének és működésének nem éppen sikertörténetét. A veszprémi önkormányzat még 2017 tavaszán döntött úgy, ki kell dolgozni a helyi tömegközlekedés átalakításának tervét, azonban már ez sem ment zökkenőmentesen. A 2019 elején a V-Buszhoz került szolgáltatás feltételei ugyanis még 2018 decemberében, az erről szóló közgyűlési döntéskor sem álltak rendelkezésre, nem voltak például buszsofőrök, buszok. A cég működésének első évét pedig a telhetetlen kisgömböc állapot jellemezte: az első tervek szerint 624 millió forintos évi támogatás 2019 végére 1,6 milliárd forintra duzzadt. Az összeg nagyságát jól érzékelteti, hogy megegyezik Veszprém egyévnyi építmény-, kommunális-, idegenforgalmi- és telekadó-bevételével. A buszok rendelkezésre állására 701 millió forintot költött el tavaly a cég, és ezen járművek megvásárlására 2020-ban 480 milliót szánnak. Ezzel párhuzamosan menetdíjbevételekből közel 600 millió forintja lett a cégnek. Porga Gyula polgármester korábban a felvetett kritikákra úgy reagált, hogy az előkészítés során „átverték őket” az előzetes kalkulációkkal. Hogy kik a konkrét felelősök, azt azonban nem nevezte meg a mai napig sem. Hartmann Ferenc szerint a cég irányítói azok, és azok is, akiket átvertek.

Kitért arra is, a cég működésének első évét a folyamatos és következetlen menetrend-átszervezések, a csapnivaló tájékoztatás és a hiányos szervizelés jellemezte, és sem a cég, sem a polgármester nem reagál a közérdekű adatigénylésekre. Ahogy fogalmazott, a helyi járatos buszközlekedésben a V-Busz a legalapvetőbb várakozásokat sem teljesítette, az ígért új buszokból semmi sem lett az elszállt költségek miatt.

A kétórás ellenzéki közmeghallgatás összes hozzászólását felsorolni is lehetetlen. Döntő többségük kritizálta a céget, gyakorlatilag lefedve az összes városrészt és járatot, a cég kommunikációját. A sort ugyan egy olyan felszólaló kezdte, aki szerint a Volán idejében sokkal rosszabb volt a menetrend, és szerinte a rendezvénnyel csak az irigységre gerjesztik az embereket, de vele nem igazán értettek egyet a jelenlévők.

Több hozzászóló is hiányolta azokat a járatokat, amelyek korábban a belvárost kikerülve, gyorsabban kiértek a Házgyári útra. Mint mondták, több mint hatezren dolgoznak Veszprém ezen részén, és gyalázatosnak tartották, hogy míg a Volán évi 280 milliós önkormányzati támogatásból tudta ezeket a járatokat biztosítani, addig a V-Busz évi 1,6 milliárdból nem képes rá. Ahogy Fenyőházi Attila, a Vasas Szakszervezet egyik fő tisztségviselője  fogalmazott, az ipari park a város legnagyobb adóbevételi forrása, mégsem veszi őket figyelembe a városvezetés.


Fenyőházi Attila az északi ipartelepen dolgozók problémáit sorolta

A Csererdőben és a Dózsavárosban élő hozzászólók szintén nem elégedettek a szolgáltatással, kevés busz jár arra, az is ritkán, az esti hazajutás pedig lehetetlenné vált. Többen emlékeztettek a klimatizált járművekről szóló ígéretekre, amelyekből semmi nem lett, hiszen a klíma a buszok többségén nem működött – többen rosszul is lettek emiatt a nyári hőségben.

Azt is többen kérték, hogy a buszok indulási és érkezési idejét hangolják össze, ezzel csökkentve az utasok várakozási idejét, és azt is szeretnék, ha végre a vonatok indulási és érkezési idejét is figyelembe vennék a menetrend tervezésekor.

Érkeztek panaszok a Haszkovó utcaiaktól, a Vilonyai úton élőktől, az Egry-lakótelepről, Jutaspusztáról és a gyulafirátótiaktól is. Utóbbi kapcsán a városrész és Kádárta önkormányzati képviselője, Katanics Sándor elmondta, a járatok ritkítása miatt levélben fordult a polgármesterhez január elején, erre még mindig nem kapott választ. Voltak, akik már aláírást is gyűjtöttek, és azokat eljuttatták a polgármesterhez, választ persze nem kaptak.

Abban is egyetértettek a hozzászólók, hogy a cég kommunikációja is kritikán aluli, főleg a december 15-ei menetrend-változást illetően, de általánosságban is. Hiányolták, hogy nem lehet kapni kinyomtatott menetrendet, hiszen nem mindenki használ internetet, és felhívták a figyelmet arra is, hogy például a Haszkovó úti buszfordulóban a jegyautomatánál hónapok óta nem lehet készpénzzel fizetni.

Azt is többen mondták, hogy ilyen színvonalú szolgáltatással nem várhatjuk majd az ide érkezőket 2023-ban, amikor Európa Kulturális Fővárosa lesz Veszprém. Volt, aki azt javasolta, tanulmányozzuk testvérvárosaink közösségi közlekedését.

Szakmabeliek is hozzászóltak, egy volt volános arra reagálva, hogy Porga Gyula szerint átverték őket, úgy fogalmazott, ő utánanézett az interneten az előkészítéssel megbízott Mihálszky Gábornak (ő azóta távozott a cégtől – a szerk.), és pontosan azt kapta a város tőle, amire számítani lehetett. Kitért arra is, ugyan kéthetente kötelező lenne a buszok aknás felülvizsgálata, de ezt nem végzik el, ahogy nincsenek rendszeres javítások sem. Egy sofőr, akit a decemberi menetrendváltozás, a csökkenő járatszámok miatt bocsátottak el, szintén a járművek rossz műszaki állapotáról számolt be, és kitért arra is, a sofőröknek a Volánnal ellentétben például nem biztosít munkaruhát a V-Busz, ahogy nincs nekik szolgálati járat sem reggel, sem este. De nincsenek például ellenőrök sem, így csak az nem bliccel, aki nem akar.

Adamecz Zoltán, tavalyi majdnem-polgármesterjelölt úgy vélte, a menetrend változtatása előtt jó lenne, ha a cég egyeztetne városrészenként a lakosokkal, és megkérdezte, az ellenzék miként szavazott a V-Buszról szóló döntéskor. Hartmann Ferenc kifejtette, 2017-ben az előkészítésről szóló döntést támogatták, de látva a hiányosságokat, 2018 decemberében már tartózkodtak a voksoláskor. Mint mondta, sajnálja, hogy akkori aggályaikat a helyi lapok nem írták meg.


Pálinkás Norbert

Mivel a polgármester és a városvezetés többségét adó fideszes önkormányzati képviselők nem jelentek meg, a V-Busz ügyvezetője, Pálinkás Norbert próbált reagálni a felvetésekre, érdemi választ persze nem igazán kaptak a megjelentek. Diplomatikusan megköszönte, hogy ilyen sokan eljöttek, mert így sok információt tud összegyűjteni a problémákról. A menetrendet ért kifogásokat természetesen megvizsgálják majd, és elismerte, hogy a decemberi menetrend-változással kapcsolatban nem volt kifogástalan a kommunikációjuk. Az egyik hozzászóló kérdésére elmondta, van utasbiztosításuk, de üzleti titok, hogy melyik céggel. Az elszállt költségeik kapcsán kijelentette, a bevételeik 80 százalékát munkabérre, üzemanyagra és a buszokra költötték el, és megkérdezte, ezek közül melyik a pazarlás. A műszaki állapotot ért kritikák kapcsán emlékeztetett, a sofőrök kötelessége ellenőrizni, hogy a busz közlekedésre alkalmas-e és biztos abban, hogy egyikük sem indul el olyan járművel, amelyet nem tart biztonságosnak. Úgy fogalmazott, a szolgáltatásuk nem hibátlanul, de működik.

Úgy tűnik, a fideszes városvezetés továbbra is bízik a V-Busz Kft.-ben, hiszen a tegnap délelőtti közgyűlésen 2028 végéiig meghosszabbították a céggel kötött szolgáltatási szerződést. Igen, Kedves Olvasóink, újabb nyolc évre és tizenegy hónapra…


 
Hirdetés

Friss hozzászólások