Hirdetés

E10: Klímavédelem helyett öngól

E10: Klímavédelem helyett öngól

2020. január 10. - 10:30

 

Január 1-jétől a benzinkutakon a „régi” E5 jelölésű üzemanyag helyett E10 megjelöléssel, 10% etanoltartalmú üzemanyagot tankolhatunk. Ezzel a szlogenek szerint állítólag védjük a környezetet, mert a fosszilis eredetű benzinből kevesebbet tankolunk és égetünk el.

Illusztráció: pxhere.com

Hirdetés

Járjuk ezt körül! Először is néhány száraz adat. Nem akarom túlzásba vinni, nehogy sikoltozva lapozzon mindenki tovább. A „benzin” fűtőértéke 42 és 47 Mj/kg között van, ami a motorbenzineket illeti. A bioetanol ezen értéke 26,8 Mj/kg. Azaz 1liter etanol kb. 0,64 liter benzin energiatartalmát hordozza. A motorban ezt az energiát szabadítjuk fel, és a végén ebből állítunk elő mindenféle hőerő-gépészeti bűvészkedés után mozgási energiát.

A-ból B-be eljutni egy járművel ugyanazon körülmények között elvileg ugyanannyi energiát igényel. Elvileg. De sajnos a való világ nem ilyen egyszerű. Például az égés, amely a motor hengereiben végbemegy, nagyon furcsa dolog. Évekig kísérletezgetnek a gyártók, hogy a leghatékonyabb módját találják meg az üzemanyag elégetésének. Kísérletek ezer óráit használják fel, mert az égés és a hengerekben végbemenő örvények sajnos még a mai napig sem modellezhetők tökéletesen, csak hozzávetőleg. A végén kiizzadnak egy égőteret és dugattyúalakot, befecskendezési nyomást, befecskendezési gyakoriságot és keverékképet, amely a tervezett üzemanyagot nagy hatékonysággal égeti el, és képes egy meghatározott energiaátalakításra hőből mechanikai munkává. Ez egy bizonyos hatásfokkal jellemezhető és mérhető, számítható. Nos, ez nem az E10 üzemanyagra lett optimalizálva, mert még nem is létezett a legtöbb jármű tervezőasztali korában. Ha rosszabb minőségű üzemanyagot égetünk el a tervezettnél, akkor a hatásfok a hengerekben biztos, hogy nem lesz jobb, mint a méretezésnél használt üzemanyag esetében. Azaz, ha a hőenergiából szeretnénk ugyanannyi mechanikai energiát kinyerni, akkor többet kell elégetni belőle. Aztán az égésképbe, az égés lefutásába is beleköp a rosszabb minőségű, etanollal szennyezett üzemanyag. Vagyis a tökéletes égés is kérdésessé válik. Hála az égnek, az etanol jobb kompressziótűrésű, mint a benzin. Azaz nagyobb nyomáson következik be az öngyulladása, ezzel a kopogásnak nevezett jelenség a benzinhez képest később jelentkezik. Ez nem okoz gondot. De a lassabb égése már igen. Emiatt pl. előgyújtást kéne változtatni.

Összegezve: a rosszabb minőségű üzemanyagból az energiatartalom-különbség által indokolt mennyiségnél is többet kell elégetni, hogy A-ból B-be eljussunk, mert romlik az égés hatásfoka. Aztán azt is figyelembe kell venni, hogy a rosszabb hatásfok miatt a motor átmeneti üzemmódjaiban, magyarul a gyorsítások idején ugyanazt a gyorsulást még több üzemanyag elégetésével érhetjük el. Egyszerűen többet fog fogyasztani a jármű.

Mennyivel? Volt a családban etanolos üzeműre átalakított autó. Ez 85%-ban etanolt tartalmazó üzemanyaggal járt. Tapasztalati mérés alapján a benzinből 8 litert fogyasztó kocsi etanolból a legjobb beállítás mellett is 11 litert benyakalt. Úgy, hogy a motor vezérlését átalakították, illesztették az etanolos üzemhez. Szóval kíváncsian várom, hogy a mostani autóm a 10%-os etanolszennyezés és semmiféle motorelektronikai alakítás nélkül mennyit fog fogyasztani. Előzetes számításaim szerint a most átlagosan kb. 7 literrel járó kocsim fogyasztása talán 8 liternél megáll.

Ezt használva most matekozzunk! A 7 literes fogyasztásnál 6,65 liter tiszta benzint égetek el 100 kilométeren az E5-ből. Ha 8 litert fog kérni százra, akkor 7,2 liter tiszta benzint fogok elégetni az E10-ből. Az a rohadt hatásfok jól odaver! Azaz ahelyett, hogy csökkenne a fosszilis tüzelőanyag fogyasztása, még meg is nő. Így nem fogjuk megvédeni a Földet, politikuskáim! Ez bizony öngól. És akkor még azt nem is vettük bele, hogy az etanoltartalom növelésével a motor alkatrészeinek tervezési élettartama sajnos nem nő. Mondjuk az üzemanyag-szivattyúk, a kenésre érzékeny üzemanyag-rendszeri elemek mind megbánják, hogy a rosszabb kenőképességű, vízszívó etanol lesz a működési közegük. Ezeknek a tervezett élettartam előtti cseréje újabb pofon a szén-dioxid-csökkentésnek. Arról meg nem kell sokat beszélni, hogy az etanol nem nő csak úgy. Sajnos azt nem tudom megvizsgálni, hogy az olajból benzint előállító folyamat és a bármilyen növényből bekeverhető etanol legyártását eredményező folyamat energiaigénye hogyan viszonyul egymáshoz, de az biztos, hogy pl. a kukoricát öntözni és permetezni kell egyre inkább, hogy termést hozzon nálunk, mert az a klíma, amelyet meg kéne védeni, melegszik. Csakhogy így nem fog sikerülni!

Mi a megoldás? A magasabb etanoltartalomra méretezett új autókat kéne venni. Elektromos autókra kéne áttérni. A most alkalmazott bioetanolarány-növelés csak egyvalamire jó. Az ország adóbevételeinek növelésére. Az olcsóbb bioetanolt benzináron tudják kimérni az abból többet fogyasztó autósoknak. Még azt sem lehet mondani, hogy az olajlobbinak odavágnak vele, mert a pocsék hatásfok miatt az olajból előállított benzin fogyasztása is nő. Klímavédelem–autózás 0–1.

Kovács József

  


 
Hirdetés

Friss hozzászólások