Tolerancia helyett árulkodás és durva politikai beavatkozás

Tolerancia helyett árulkodás és durva politikai beavatkozás

2019. december 17. - 12:47

 

Több forrásból is úgy értesült a Veszpresszó, hogy konfliktus alakult ki a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban amiatt, hogy az iskola vezetése gendersemlegesként jelölt meg egy nem használt helyiséget az egyik tanuló számára. 

A kép illusztráció

Az informátor elmondása szerint jó döntést hoztak, hiszen van egy tanuló, aki érintett, és így legalább megteremtették a feltételét annak, hogy senkinek ne okozzon kellemetlenséget az egymás előtti vetkőzés és az egyéb dolgok elvégzése. Pár napig úgy nézett ki, mindenki örül annak, hogy megoldották a problémát. Gondolhatnánk, hogy ez egy belső dolog, az iskola magánügye. Normális esetben az is. De a házmesterek és besúgók országában már nem az. Ott már erény, hogy árulkodva fut egy panaszos az országgyűlési képviselőhöz, sürgős intézkedést kérve. A Veszpresszóhoz eljutott hírek alapján az igazgató kapott ezután egy utasítást a fenntartótól (akire ebben az ügyben csak a politikai végrehajtó szerepét osztották ki), hogy az érintett helyiségről vegyék le a gendersemlegességet jelző táblát. 

Az utasítást végrehajtották, a táblát levették. A helyiséget ennek ellenére ugyanaz a diák használja, aki miatt ez a humánus, de a jelen kurzus számára politikailag elfogadhatatlan döntés született. Viszont már más a felállás. Most már mindenki boldog. Az iskola úgy tesz, mintha már nem lenne probléma. A fenntartó örül, hogy engedelmeskedhetett a fideszes utasításnak. A képviselő is megdicsőül, mert megoldotta a problémát. Az árulkodó is örül, mert érezheti, hogy milyen fontos az ő szava a politikusnál. A tanuló is örül, mert bár nem jelölik hivatalosan a helyiséget, ő még mindig használhatja, elkerülve minden kellemetlenséget.

A Lovassy azért is jó gimnázium, mert megértésre, toleranciára nevel. Ezt elnyomni, politikát használni egy olyan ügyben, ahol alapvetően mindenki jól jár, csak az álszent és fontoskodó nem, primitív tett. De ma olyan világban élünk, ahol már nem is a középszerűség, hanem egy annál is rosszabb politika vette át a terepet. A pusztán erőre épülő kicsinyesség, annak megmutatása, hogy én meg tudom csinálni, ha akarom. Akkor is, ha ezzel emberek sérülnek. Mert már évekkel ezelőtt portássá degradálta a kormány az intézményvezetőket, hiszen nagyjából ennyi szerepük van, még a saját kollégáikat sem választhatják ki, nem is beszélve egy ilyen fontos döntés meghozataláról. Ők már nem önálló döntéshozók, mint a rendszerváltás első 20 évében, mert a kormány elvette az iskoláktól az autonómiát, amelyre olyan büszkék voltak.

Az üggyel kapcsolatban a Veszpresszó öt kérdést küldött el Schultz Zoltánnak, a Lovassy gimnázium igazgatójának. Válaszait a kérdések után, dőlt betűvel olvashatják.

1. Igaz-e, hogy a Lovassy gimnázium az egyik tanulója miatt kialakított egy gendersemleges mellékhelyiséget? 

A fiúk és lányok által egyaránt használható mellékhelyiséget nem kellett kialakítani, hiszen az mozgássérült WC-ként rendelkezésre állt. A jelzést egy osztályfőnöktől kaptam, de olyan megoldásra törekedtünk, amelyik általánosabban oldja meg a helyzetét minden olyan tanulónknak, akik a férfi vagy női WC-t nem kívánják használni."

2. Igaz-e, hogy ezt a helyiséget a tanuló senkit nem zavarva igénybe tudta venni öltözködéshez is?

Nincsen róla információm, hogy használták-e ilyen célból a mellékhelyiséget. Ha igen, akkor biztosan nem zavart senkit."

3. Igaz-e, hogy valaki(k) feljelentették az iskolát a fenntartónál és az országgyűlési képviselőnél? 

Az információim szerint érkezett jelzés a fenntartóhoz és az országgyűlési képviselőhöz is, de ezt nem tekintem feljelentésnek."

4. Igaz-e, hogy a fenntartó utasítására le kellett venni a helyiség ajtajáról a jelet? 

A fenntartóval egyeztettem a tábla ügyében. Kérte, hogy vegyük le a táblát, amelyet megtettünk, mérlegelve a különböző álláspontokat, megismerve új érveket, konszenzusos megoldást keresve."

5. Igaz-e, hogy a tanuló ugyanúgy használja a helyiséget jelölés nélkül is?

A mellékhelyiség nyitott, így a tanulók számára használható. Nem követem a használatát, azt mindenki döntésére bízom."