Nem az E10 menti meg a bolygót

Nem az E10 menti meg a bolygót

2020. február 18. - 11:32

 

Korábban már írtam az E10 üzemanyag és a világ megmentése közötti összefüggéssel szembeni aggályomról. Mostanra befejeződött egy valódi adatokon alapuló, valós körülmények közötti összehasonlítás.

Illusztráció: pixabay.com

A mérés körülményei valószínűleg megegyeztek, mert 2019 januárjának fogyasztási adatát vetettem össze a járművem 2020. januári fogyasztásával. Ennek eredményeként sajnos az mutatkozik, hogy én és a kocsim az E10-re áttéréssel nem fogjuk megmenteni a bolygót. 2019-ben 6,067 litert fogyasztott a kocsim 100 km-en januárban az E5 üzemanyagból. Így 5,763 liter fosszilis eredetű benzint égettem el a közlekedésem során. Idén a kiindulási adat 6,982 E10 100 kilométerenkénti elégetésére módosult, ami azt jelenti, hogy 6,283 liter fosszilis üzemanyagot használtam fel. Azaz 0,52 liter tiszta benzin szén-dioxid-tartalmát eregettem a levegőbe többletként, annak tudatában, hogy védem a bolygót.

Miért? Az előző cikkemhez hozzászólók véleményeiből mazsolázva, de a teljesség igénye nélkül. Mert eleve így akartam és csaltam. Prekoncepcióm volt, és ezen nem is akarok változtatni. Pedig de! Úgy akartam, hogy sikerüljön ezzel az egyszerű módszerrel a Föld megmentése. Voltak fizikai és mérnöki fenntartásaim, amelyeket említettem is. Most lehet azzal jönni, hogy biztos másra használtam az autóm. Sokat autópályáztam vagy keveset. Sokszor nyomtam tövig a gázpedált. Hidegebb volt vagy melegebb. Új gumit használok, nem volt beállítva a nyomás, túlfújtam. Bénábban vezetek… Pár dolgot tudnék cáfolni biztosan. Például nem cseréltem újra a gumit és a kocsira előírt nyomással használom mindig. Ezen kívül a tavalyi és az idei autóhasználatom nem változott. Munkahely, bolt, gyerek zenesuliba, ez a Bermuda-háromszög nyeli el a tankolt üzemanyagot januárban. Szóval a felhasználás elég kötött.

Félreértés ne essék! Én akarom, hogy a közlekedés során csökkenjen a szén-dioxid kibocsátása, de minden tudásom és ismertem ennek ellenkezőjéről szólt. Egy olyan összetett rendszerbe beleavatkozni az alapok szintjén büntetlenül nem lehet, mint a mai modern belső égésű motorok. Egy Ford T-modell meg sem érezné a változtatást. Egy injektoros, réteges keverékképzésű… agyonfejlesztett mai motor viszont megsínyli. (Hogy ne rohanjak ilyen messzire, a dízelek példáját hoznám fel. Addig fejlesztgették, hogy mára elég egyetlen tankolás rossz minőségű gázolajból, és milliós számla az ára. Pedig anno a halsütöde harisnyával megszűrt olaját is lehetett tankolni egy szívódízelbe.)

Megemlítenék még pár dolgot, ami a mai motor korai kinyúlásához vezethet, és sajnos ezzel azt okozza, hogy a tervezett előtt kell „új” autót venni. Ez ugye ott nem játszik, ahol a kocsit 5–6 évente így is, úgy is váltják, de itt a végeken, ahol a járműpark átlagéletkora már 14 év, azért lényeges. Egy új autó legyártása, elszállítása tonnányi szén-dioxid levegőbe eregetésével jár. De mivel akarok riogatni? Mondjuk a katalizátor idő előtti meghibásodása az egyik. Az etanol hajlamosabb a kicsapódásra, mint a benzin. Ezért indul nehezebben hidegben a jármű. Az az üzemanyag, ami nem égett el, az bekerül a katalizátorba, ahol elég. Csakhogy a katalizátor ezt igazán nem szereti. Egy öreg autónál a katalizátor és a kocsi ára partiban van! Aztán a motorolaj is fontos alkatrész. Nos, ebbe az olajba bejut az etanolos benzin a motor működésének alapvető törvényei szerint. Persze, most jöhetnek a „tudósok”, hogy ez hülyeség. Javaslom, olvasgassanak szakirodalmat. De ha ahhoz nincs kedve a „tudósnak”, menjen ki a garázsba, és szagolja meg a motorolajat a flakonban, aztán meg a nívópálcán. A saját orrának csak hisz. Az etanolos benzinnel szennyezett olaj jobban beveszi a vizet, mert az etanol segít ebben. Ez a trutymó mindenhová eljut. Már egész kevés etanol gyorsítja a könnyűfém hengerfejek és blokkok korrózióját. A víz az olajban diszpergálva pedig nem arról híres, hogy javítana a kenőképességen. Ezek kicsi mennyiségek, de 14 év az meg hosszú idő. Szóval biztos, hogy nagy politikusaink és a sötétzöld lobbi jól átgondolta ezt?

A remény jegyében én azért mérem tovább és összehasonlítom az adatokat. Hátha tévedek, és mégis jó cucc ez az E10 a motor üzemanyagaként felhasználva, csak eddig pechem volt. Kicsit lelomboz, hogy 2016 óta minden januári fogyasztás az idei évig alig 1–2 deci különbséggel ingadozott. Ez a mostani 9 deci azért erős. Ha kétszer egymás után előfordulna, biztos elkezdeném keresni az okát a túlfogyasztásnak.

Kovács József