Négyszázmillió forintos dugó

Négyszázmillió forintos dugó

2018. december 07. - 13:52

 

Az év egyik legizgalmasabb beruházása, így nevezte a Budapest úti kettős körforgalmat a kivitelezés elkezdésekor Brányi Mária, Veszprém alpolgármestere. Nos, valamilyen értelemben az is lett. A fejlesztés az első napok tapasztalata alapján nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a korábban felvetett kritikák bizonyultak igaznak: a gyorsabb haladás helyett – a gyalogosok számára biztosított zebrák miatt – minden irányban egyszerűen megbénult az autósforgalom.

Az átépített csomópont az autósok számára nem tette gyorsabbá a belvárosi közlekedést

A Facebookot ellepték a felháborodott kommentek százai, sőt, videók is készültek, mennyire tragikus a helyzet. És nemcsak a csúcsforgalom idején, napközben is jóval tovább tart átjutni a belvároson, mint a beruházás előtt. Többen követelik jelzőlámpák kihelyezését, aminek amúgy megvan a technikai lehetősége, ezt kiépítették a kivitelezés során – mintha sejtették volna, hogy szükség lesz rá. Emellett sokan alternatív útvonalakon gondolkodnak, hogy kikerülhessék a belvárost, és egymástól várnak tippeket ehhez. Ez persze bizonyos szempontból jó, egyrészt egyfajta közösségépítés ez is, másrészt pedig a kevesebb autó nyilván jó lenne a belvárosban. Csak ehhez lehet, hogy nem kellett volna elkölteni közel négyszázmillió forintot.

Az év elején még optimista nyilatkozatok hangzottak el a városvezetés és a polgármesteri hivatal munkatársai részéről. Brányi Mária az év legizgalmasabb beruházásának nevezte a projektet, Lamos Péter városfejlesztési irodavezető pedig akkor arról beszélt, a fejlesztéstől az önkormányzat azt várja, hogy a csomópontok áteresztőképessége növekszik, vagyis a körforgalmak befejezése után gyorsabban lehet áthaladni a belvároson. Nos, ez mondjuk úgy, nem jött össze.

Az aggodalmaknak többen már a kivitelezés során hangot adtak, civilek és politikusok is. Hartmann Ferenc MSZP-s önkormányzati képviselő felvetésére Porga Gyula polgármester az októberi közgyűlésen úgy fogalmazott, az előzetes vizsgálatok azt bizonyítják, hogy csupán kétszer fél óra az a kritikus időszak, amikor nagyobb a gyalogosforgalom ezen a szakaszon, de a kritikus szintet akkor sem éri el. Ezért nem tervezték gyalogos aluljáró építését, de a jelzőlámpa kihelyezésének adottak a műszaki feltételei.

A két körforgalom napokkal ezelőtt vált teljes egészében használhatóvá mindenki számára, a tapasztalatok eddig katasztrofálisak.

Éppen ezért a december 15-ei közgyűlésen Hartmann Ferenc indítványt nyújt be, amelyben intézkedési terv készítését javasolja a közlekedési problémák megoldására, különös tekintettel a Jutasi–Budapest úti körforgalomra, valamint a Házgyári út Henger úti és Csererdei úti csomópontjaira. Felveti egy ötlet- vagy tervpályázat kiírását, valamint azt is, szakértők vizsgálják meg a Budapest útról a volt szakszervezeti székház és vásárcsarnok közötti útszakaszra történő jobbra behajtás lehetőségének kialakítását is. És ha már közlekedési gondok, a Henger és a Csererdei út fejlesztése kapcsán is megoldást sürget a képviselő, mert a nemsokára elkészülő beruházás a jelenleginél lényegesen nagyobb forgalmat generál a Házgyári út irányába, az oda és innen közlekedők, valamint a Csererdei utat használók már demonstrációval is jelezték, hogy a Házgyári útra való kijutás új megoldást igényel.