Fogyni kellene, de hogyan? Veszprémi orvos segít a szakszerű fogyásban!

Fogyni kellene, de hogyan? Veszprémi orvos segít a szakszerű fogyásban!

2020. május 23. - 09:39

 

A nyári meleg már az ajtón kopogtat, a pulóvereket felváltják a lenge nyári ruhák, amelyekkel nem takargathatjuk tovább a helytelen életmód, vagy akár a karantén alatti bezártság miatt felszaladt kilókat. Sokan kezdenek most fogyókúrába. De fontos, hogy ezt szakszerűen tegyük, és ne valami csodamódszert keressünk, ami azon túl, hogy csoda, ha tartósan működik, még árthat is az egészségünknek. Dr. Mezei Melinda, az Alakorvoslás Program veszprémi orvosa szakszerű tanácsokkal segíti a fogyni vágyókat.

Dr. Mezei Melinda

Sokak szeretnék leadni az elmúlt hetek – vagy akár hónapok, évek – során felszedett pluszkilókat.  Azonban szem előtt kell tartani, hogy jól fogyni csak helyes módszerrel lehet. Érdemes olyat választani, amellyel az eredmény tartós és szép lesz, az odáig vezető út pedig könnyű, természetes és egészséges.

Ne essünk abba a hibába, hogy csábító csodadiétákat próbálunk ki, amelyek minden erőfeszítés nélküli, gyors eredményeket ígérnek. Ezek ugyanis csalókák, helytelen módszerek, és a sikertelenségük miatt elveszíthetjük minden motivációnkat – sőt, akár súlyos egészségkárosító hatásukat is megszenvedhetjük. Azt a szakmailag alátámasztott módszert találjuk meg, amely kiegyensúlyozott, a saját életünkben kivitelezhető, fegyelmet és néha kitartást igénylő, de betartható koncepció, amit hosszú távon követni tudunk.

A legnagyobb étkezési tévhit: napi öt étkezés

Sokan vallják, hogy a sikeres fogyás titka a „naponta többször keveset” elv. Annak ellenére, hogy ezt az elvet rengeteg ember követi hazánkban is, egyre nagyobb problémát jelent az elhízás Magyarországon.

Kutatások is alátámasztják, hogy élettani szempontból a napi háromszori étkezés a legideálisabb, nemcsak a fogyás, de az egészséges életmód alapját is képezi. Ugyanakkor az étkezések gyakoriságára is érdemes odafigyelni, két étkezés között legalább 4, de legfeljebb 6 óra teljen el. Az étkezések közötti nassolás felborítja az inzulintermelés természetes napszaki ritmusát, így a hormon szintje nem tud az alacsony tartományba visszatérni, vagyis a szervezet nem tud zsírt égetni, és a zsírraktárnak nincs lehetősége kiürülni.

 „Az étkezések gyakorisága hat a hasnyálmirigy által termelt hormon, az inzulin szintjére. Az inzulin pedig a szervezet szénhidrát-, zsír- és fehérje-anyagcseréjének legfőbb szabályozó hormonja, amely a zsír raktározásáért is felelős. Termelődésének van egy természetes napszaki ciklusa: reggel magas, dél felé leesik, este ismét emelkedik. A napi háromszori étkezés pedig ehhez igazodik. Így tehát a napi háromszori étkezéssel a táplálkozási szokásainkat igazíthatjuk a testünk működéséhez, és nem fordítva” – mondta el dr. Mezei Melinda, az Alakorvoslás Program veszprémi orvosa.

Károsak a csodadiéták

Számos diéta a különböző ételcsoportok elhagyásán, illetve kiemelésén alapul. Ilyen például a ketogén diéta, amely a zsírfogyasztást helyezi előtérbe és a szénhidrát bevitelének minimalizálásán alapul. De a ketón kívül is léteznek olyan csodadiéták, amelyek rövid idő alatt nagy sikert ígérnek, mint például az extrém böjt vagy épp az űrhajósdiéta. Bár ezek különböző pontokra helyezik a hangsúlyt, a probléma bennük közös: hosszú távon ártanak a szervezetnek. Az emberi szervezetnek minden tápanyagra szüksége van a megfelelő működéshez. Ha bármelyiket tartósan megvonjuk magunktól, egyrészt a fogyás nem zsírból történik majd, másrészt súlyos károkat okozhatunk. Ráadásul a kezdeti gyors sikerek után viszonylag hamar jelentkezik a „jojó-effektus”, vagyis a villámgyorsan leadott kilók ugyanolyan sebességgel szaladnak vissza.

„Minden tápanyagra szükségünk van, egyiket se vonjuk meg magunktól! A rendes ételek fogyasztásával függ össze az is, hogy oda kell figyelni a vegyes étrendre, a szükséges tápanyagok bevitelére. Ne keressünk ellenséget se a szénhidrátokban, se zsírokban, se másban! Szükség van proteinre az izmaink miatt, szénhidrátra az agyunk működéséhez és zsírokra a vitaminok felszívódása és az ízületek védelme érdekében. Egyiket se vonjuk meg magunktól, megfelelő időben, megfelelő mértékben fogyasszuk, és a szervezetünk jól fog működni és a fogyás is szépen halad majd.”

Ne a reggeli, hanem az ebéd legyen a legtartalmasabb étkezés

Azon kívül, hogy mikor és hányszor eszünk egy nap, rendkívül fontos még a bevitt tápanyagok minősége és időzítése is. „Az emberi szervezet működéséhez minden tápanyagra szükség van. Ezek bevitelét viszont az inzulintermeléshez kell igazítani. Reggelire érdemes magas fehérjetartalmú és szénhidrátban szegény ételeket fogyasztani, mint például a túró, tojás vagy egy természetes alapanyagú shake. Mivel délben alacsony az inzulinszint, az ebéd legyen a leghangsúlyosabb étkezés, ekkor lehet jó minőségű, alacsony glikémiás indexű szénhidrátot fogyasztani, hiszen az ilyenkor elfogyasztott kalóriák kisebb mértékben raktározódnak. Ha egy kis desszerttel szeretnénk kedveskedni magunknak, érdemes azt is ebédidőre időzíteni” – tanácsolja a doktornő.

Együnk jó ételeket!

Sokszor ott lehet elbukni egy-egy diétát, hogy nem fordítunk kellő figyelmet az élelmiszerek minőségére. Kerüljük a feldolgozott élelmiszereket, nem kell speciális boltokban „csodaszerek” és különleges alapanyagok után kutatni, helyette inkább a piacon érdemes körbenézni, és friss zöldségekből és nyersanyagokból összeállítani a napi menüt. A szezonális zöldségek fogyasztásával még egyszerűbb változatosan összeállítani az egészséges étrendet. Hamarosan itt a nyár, elérhető lesz a friss cukkini, paradicsom, uborka, amelyek többféle variációban is az asztalra kerülhetnek.

Azt is fontos észben tartani, hogy a diéta nem jelent éhezést, és nem kell megvonnunk magunktól a finom falatokat. A minőségi alapanyagokból készült ételekkel szinte fel sem tűnik, hogy diétázunk, olyan ízletes ételek kerülhetnek az asztalra. Nem az életünket kell egy diétához igazítanunk, és ráerőszakolnunk magunkat a fogyásra. Ha a diétát igazítjuk az életünkhöz és az ízlésünkhöz, ezzel egy új életmódot kialakítva, a fogyás is könnyen megy majd.

A mozgás szerepe a diétában

Bár a fogyásban nélkülözhetetlen szerepe van a rendszeres testmozgásnak, az inkább az alakformáláshoz járul hozzá. Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy ha sokat mozognak, akkor belefér egy-két pluszétkezés, vagy nem kell annyira odafigyelni az étkezésre. Ez egy hatalmas tévhit. A zsírvesztésben az étkezésnek van a legnagyobb szerepe, így hiába mozgunk többet, az nem kompenzálja a túlevést. „Kevesebb kalóriát kell bevinnünk, mint amit leadunk! Sokan próbálják az ellenkezőjét elhitetni, de az teljesen félrevezető. A fogyás alaptörvénye ez: kevesebb energiát bevinni, mint amennyit leadunk. A kettő közötti különbség a fogyás” – teszi hozzá dr. Mezei Melinda, az Alakorvoslás Program veszprémi orvosa, akiről itt olvashatunk bővebben.

------------------------------

Az Alakorvoslás Programot dr. Farkas Kitti alapította, aki aneszteziológusként és intenzív terápiás szakorvosként dolgozik. A szakorvosi csapathoz csatlakozott dr. Bajnok Éva belgyógyász, endokrinológus, obezitológus, dr. Czirbesz Kata szakorvos, dr. Juhász Zsuzsanna gyermek- és ifjúsági szakorvos és dr. Mezei Melinda aneszteziológus szakorvos. A program célja, hogy az emberek valódi segítséget kapjanak a tartós, egészséges fogyáshoz. Sokan önhibájukon kívül helytelen módszerekkel, csodadiétákkal és termékekkel próbálkoznak, többnyire sikertelenül. Az Alakorvoslás Program célja, hogy szakmai módszerekkel, rendes ételek fogyasztása mellett sajátítsák el a résztvevők az új életvitelt, amellyel jobban érzik magukat, és utána is gond nélkül megőrzik az elért formát. A programról bővebb információ a www.alakorvoslas.hu  oldalon érhető el.

 

 

 

Az átvett tartalmak hitelességéért, igazságtartalmáért portálunk nem vállal felelősséget.

Vélemények: a megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a Veszpresszó álláspontját.

Jogsérelem esetén keresse a forrásként hivatkozott tartalomgazdát.

A pontos és hiteles információk közlésére törekszünk, de a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállalunk.