Átlátható és a lakosság véleményét figyelembe vevő költségvetés kell

Átlátható és a lakosság véleményét figyelembe vevő költségvetés kell

2020. február 19. - 07:46

 

Dióssy László tizenhat esztendőn át volt Veszprém polgármestere. Nem tervezi, hogy visszatér a politikába, ugyanakkor „civilként” továbbra is szívesen nyilvánít véleményt helyi ügyekben. Ennek egyik lehetséges fóruma számára a MOST Egyesület, amelynek megalakulásától tagja. A volt városvezetőt az egyesület online kérdőíves felmérése kapcsán kérdeztük, amelyben azt tudakolják, mire költse a pénzét Veszprém.

– Miért fontos, hogy a város polgárai megismerhessék, mire költi a pénzt a város?

– A kormány és az önkormányzat a polgárok és a vállalkozások befizetett adójából finanszírozza a közkiadásokat és azokat a feladatokat, amelyeket azon kívül megvalósítani kíván. Tapasztalatom szerint Magyarországon ezen pénzek felhasználását sokkal kevésbé kíséri figyelem az adófizetők részéről, mint akár Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. Ott főben járó bűnnek számít és súlyos következménnyel jár, ha egy önkormányzat nem racionálisan használja fel a rendelkezésére álló anyagi eszközöket, netán pazarlóan bánik a közpénzzel. Egy, a V-Buszéhoz hasonló botrány ott nagyon súlyos következményekkel járna, bár nem tudom, hogy ennek Veszprémben még milyen konzekvenciái lehetnek. Ezért nagyon fontos a teljes transzparencia a város egy évre szóló költségvetésének elkészítése során, és az, hogy a városlakók legszélesebb körének véleményét vegyék figyelembe. Ezért is örülök a MOST kezdeményezésének, hiszen az erre vonatkozó, már reprezentatívnak mondható közvélemény-kutatás hatalmas muníciót adhat az önkormányzatnak. Ha kellően bölcsen jár el, akkor a bizottsági viták és a szükséges egyeztetések során figyelembe veszik a javaslatokat. Városvezetői tapasztalatom az, hogy akkor volt sikeres az önkormányzati költségvetési rendelet elkészítése és végrehajtása, amikor a legszélesebb körből merítettünk és konszenzust teremtettünk a döntésnél, függetlenül a politikai különbözőségtől. 

– A fideszes narratíva az, hogy most nincs itt a kérdéseknek és a választásoknak az ideje, hiszen a lakosok tavaly októberben már véleményt mondtak.

–  Ha ez az álláspont, akkor teljesen felesleges bármilyen vitát lefolytatni, bármilyen észrevételt, javaslatot tenni, a tévedhetetlenek többségi akarattal minden döntést meghoznak. Úgy gondolom, hogy ez – főleg helyi, önkormányzati szinten – antidemokratikus magatartás, és még inkább mélyíti az árkokat a városvezetés, az abban lévő ellenzék és az egyre erősödő civil összefogás között, ami nem sok jót jelent.

– Azt is mondják fideszes oldalról, hogy vannak olyan dolgok, lásd a költségvetés, amiről jó, hogy nem lehet népszavazást tartani.

– A költségvetés tartalmi részeiről, azaz arról, hogy egy önkormányzat mire és mennyit költsön, elfogadja-e a költségvetést vagy a zárszámadást, nem lehet helyi népszavazást kiírni. Csakúgy, mint a helyi adók megszüntetéséről vagy annak mértékéről. Ezt volt gyakorló polgármesterként helyesnek tartom. De ha egy településen úgy érzik, hogy az önkormányzók a nyilvánosságot kizárják a döntésből, akkor a helyi közösségnek a költségvetés előkészítésébe való bevonásáról vagy a költségvetés részleteinek nyilvánosságra hozataláról lehet helyben népszavazást tartani. A MOST számos meglepő adatot hozott nyilvánosságra a költségvetés átmeneti rendelkezéseiből, kíváncsi leszek, hogy a város elfogadásra kerülő költségvetési tételei milyen részletezettségűek lesznek a nyilvánosság számára.

– Miért tartotta fontosnak, hogy csatlakozzon a MOST Egyesülethez?

– A MOST Veszprémben egy meglehetősen széles társadalmi akaratot képvisel. Jól generálja a civil szféra érdekeit. Talán ennek az az oka, hogy tapasztalt közéleti szereplőktől kezdve a friss gondolatokkal megjelenő lelkes fiatalokig sokféle tagja van az egyesületnek. Különösen tetszik, hogy alapvetően nem ideológiai alapúak és politikai megközelítésűek a beszélgetéseink, esetenként a vitáink, hanem leginkább arról esik szó, hogy mit lehet tenni a város érdekében. Persze alapvetően progresszív, kritikus, a jelenlegi városvezetéssel szemben álló személyek alkotják a tagságot. Jól érzem magam közöttük, és úgy tapasztalom, adnak a véleményemre. Az önkormányzati választás időszakában sokan alábecsülték ennek a csapatnak a súlyát és az erejét, de biztos vagyok abban, hogy a helyi közélet megkerülhetetlen szereplője lesz a jövőben.  

– Sokan vannak, akik azt jelölték meg a legfontosabb feladatnak, hogy az egészségügyi ellátás rendben legyen. Ez azt jelenti, hogy a többség nincs tisztában azzal, hogy például a kórház nem városi, hanem állami kézben van.

– A polgárok általában nem tudják, hogy milyen kompetenciái vannak egy helyi önkormányzatnak. Sajnos az elmúlt tíz évben a totális állami központosítás következtében alaposan kiherélték az önkormányzatok feladat- és hatásköreit. Érdemes lenne kimutatni, hogy a rendszerváltás óta hogyan csökkentek az önkormányzat által ellátott feladatok és a források. Hol vagyunk attól a rendszerváltás kori ideától, hogy a helyi dolgokat helyben kell eldönteni? Az állam a legrosszabb gazda, honnan tudná, hogy egy iskolában mit kellene csinálni, vagy egy kórházban milyen problémák vannak.

– Tervezi-e, hogy visszatér a politika színterére?

– Ilyesfajta terveim nincsenek. Szeretném a cégeimet megfelelően menedzselni, több felsőoktatási intézményben is vannak feladataim c. egyetemi tanárként, ráadásul most írtam egy könyvet 77 történet dióhéjban címmel, és már a következőt is tervezem. Nem tagadom, hogy 20 év közéleti tevékenység után hiányzott a véleménynyilvánítás fóruma helyi ügyekben, de ezt bőven kielégíti a MOST-ban való szerepvállalásom, és szeretném elősegíteni a Momentum térnyerését is a régióban.

– Kitöltötte a MOST Egyesület online kérdőívét? Ha igen, mi a három prioritása?

– Természetesen. Abból a szempontból közelítettem meg a prioritásokat, hogy milyen lehetősége van a helyi önkormányzatnak az adott ügyben eljárni. E tekintetben első helyen áll az utak, közterületek állapotának sürgős javítása. Enélkül Veszprém nem lehet Európa Kulturális Fővárosa. Aligha kell indokolnom a közösségi közlekedés helyzetének megoldását és javítását. Szakmámból adódóan pedig látom, hogy milyen tartalékok vannak a környezetgazdálkodás és a klímavédelem fejlesztésében is.

– Az októberi választás után nagyon kritikus volt a jelenlegi veszprémi ellenzékkel szemben. Változott a véleménye az elmúlt négy hónap tükrében?

– Pontosítok, a veszprémi pártellenzékkel szemben voltam kritikus. Most is határozottan állítom és fenntartom, hogy párbeszédben és együttműködve a civilekkel, a MOST-tal, a Lokálpatriótákkal stb. ezt az önkormányzati választást és polgármester-választást simán meg lehetett volna nyerni, úgy, ahogyan történt az számos megyei jogú városban. Nem mea culpazást vártam a pártok képviselőitől, de azt igen, hogy a tapasztalatokból okulva és a jövőépítés érdekében kinyújtják a kezüket a civilek felé. Pár hónap eltelte után erre még most sincs késő, de a közeledő országgyűlési képviselő-választás előtt időben kellene kialakítani az együttműködés kereteit.

– Kicsit tekintsünk előre. Az országgyűlési választásokon lehet-e sikeres az a modell, amelyben összefognak a civilek a pártokkal?

– Csak ez a járható út. Nagyon hiszek az előválasztásban és abban, hogy így lehet megtalálni a legalkalmasabb személyeket helyben.